Wednesday, December 10, 2014

Catching up 1: Chutney

Time to catch up!

Last October I followed a workshop in jam- and chutney making with Kitty Penninga.
I met Kitty last spring on the spring-fair at the Olmenhorst where she was selling her home made and sugarfree jams and chutney’s. Back then I stocked up on deliciousness’s and bought her recipe booklet as well. I gave sugerfree jam making a try with one of my bramble jam batches I made last autumn. For conservation Kitty uses honey, for thickening she uses pectin powder, sometimes dissolved in a small splash of liquor..

In oktober volgde ik een workshop jam- en chutney maken bij Kitty Penninga
Kitty stond afgelopen voorjaar op de voorjaarsfair bij de olmenhorst, waar ze haar zelfgemaakte en suikervrije jams en chutneys verkocht. Ik sloeg aardig wat zaligheden in en kocht ook haar recepten boekje. Zelf maakte ik later suikervrije bramenjam. Voor het conserveren gebruikt Kitty Honing en voor het geleren gerbruikt zij pectine poeder, soms opgelost in een beetje drank..



As I never made chutneys before, I wanted to learn all about it during a workshop.
During the workshop in a professional kitchen we made clementine-jam, quince-jam, cooking pear-chutney and pumpkin-chutney. We had a lot of fun working on the products and the results were delicious. Afterwards I went home heavily stocked: I can really recommend Kitty’s (…) workshops.

Ik had nooit chutney gemaakt, daar wilde ik het fijne van leren tijdens een workshop.
In de workshop, in een proffesionele keuken, maakten we mandarijnen-jam, kweeperen-jam, stoofperen-chutney en pompoen-chutney. Het was erg leuk om te doen en de resultaten waren heerlijk. Na afloop keerde ik volgeladen huiswaards: echt een aanrader, zo’n workshop bij Kitty!



In a magazine I found a recipe for carrotchutney, and.. coincidentally I still had some wintercarrots at the allotment
we harvested on a rainy Saturday afternoon. At home I scrubbed them vigorously and grated them in the magimix.
I altered the recipe and replaced sugar with honey. The results ? Delicious! (and free orange hands..)





In de buitenleven vond ik een recept voor wortelchutney en… toevallig had ik nog winterpenen staan in mijn volkstuin. Deze hebben we op een regenachtige zaterdag middag gerooid. Thuis heb ik ze goed geschrobt en ze geraspt in de Magimix. Ik heb het recept een beetje aangepast en de suiker vervangen door honing. Het resultaat? Heerlijk! (en gratis oranje handen….)


No comments:

Post a Comment